טיפולי שיניים בגז צחוק

גז צחוק (נייטרוס אוקסיד, N20) הוא גז הנשאף בטיפולי שיניים דרך מסיכת אף (בשילוב עם חמצן) ועוזר מאוד בהרגעה ומקל על טיפולי שיניים בילדים וכן במבוגרים. כמו כן יש לו גם תכונות נוספות שמועילות מאוד ועליהן נדון בהמשך מאמר זה העוסק בנושא טיפולי שיניים בגז צחוק.

טיפולי שיניים בגז צחוק. מרפאת ד"ר איתי לייסר

טיפול שיניים בגז צחוק. מרפאת ד”ר איתי לייסר

היסטוריה על קצה המזלג

• – בעבר ניסו לשמר עם החומר בשר במסעות בים.
  • – סר המפרי דייוויס, ממציא מנורת הכורים, זיהה לראשונה את יכולתו הכימית של גז הצחוק ותיאר כך: “העצמים סביבי היטשטשו והשמיעה שלי התערפלה מעט…”
  • – מסביבות שנת 1808 שכחו את גז הצחוק ובאפריל 1845 זו הייתה דרך השתעשעות ובילוי.
  • – הוראס וולס, רופא שיניים מקונטיקט שם לב שאיש תחת השפעת גז הצחוק פוצע את עצמו ללא הרגשת כאב ומכאן עלה בו הרעיון להשתמש בגז בזמן טיפולי שיניים וב-11.12.1844 הוא בעצמו עבר עקירת שן תחת השפעת הגז.

שימושי גז הצחוק

המטרה העיקרית בשימוש בגז צחוק היא הרגעה. תופעות הלוואי שניתן להשתמש בהן ולשלוט בהן הן טשטוש, הפחתת ההכרה והעלאת סף הכאב (כך שדברים יכאבו פחות ויש סיכוי שלא יורגש כאב בפעולות פשוטות יחסית שללא הגז עלולות להכאיב מעט).

פירוט התכונות המבורכות של גז צחוק

• – גז צחוק מוריד את החרדה ומשרה אווירה נינוחה ולעיתים אף נעימה מאוד למטופלים (רואים זאת בצורה מאוד בולטת בטיפולי שיניים בילדים).
  • – גז צחוק מוריד משמעותית ולעיתים אף מבטל את רפלקס ההקאה המוגבר שקיים אצל מטופלים רבים.
  • – צחוק מהווה כלי עזר בביצוע היפנוזה בטיפולי שיניים ומקל על התהליך ההיפנוטי להתרחש. מוזמנים לקרוא עוד במאמר הבא: טיפולי שיניים בהיפנוזה.
  • – מטופלים תיארו גז צחוק כהרגשה שדומה מאוד ל-“כוס יין על בטן ריקה”, או “הרגשת מעופפות קלה”.

הוראות לפני טיפול שיניים בגז צחוק

1. מומלץ להגיע בצום (של כ- 3-4 שעות) בשל תופעת לוואי של בחילות והקאות (בעיקר אם משתמשים בגז הצחוק להפגת רפלקס הקאה מוגבר).

2. יש לבדוק האם המטופל עבר טיפול תחת גז צחוק בעבר ואם ניתן לברר את הריכוז בו השתמשו (לא חובה לברר).. רצוי ליידע את המטופל שיש סיכוי שיורגש נימול (כמו נמלים) בקצות אצבעות הידיים או הרגליים ושיש ליידע את הרופא המטפל.

3. לאחר סיום הטיפול, מומלץ לתת כמה נשימות של חמצן בלבד וההרגשה חוזרת לרגיל תוך זמן קצר ביותר.

מעוניינים לבדוק אפשרות של טיפולי שיניים בגז צחוק? רוצים לשמוע עוד? צרו איתנו קשר בטלפון: 03-670-3100.

קראו עוד: רופא שיניים בחולון
קראו עוד: טיפולי שיניים לילדים

ד"ר איתי לייסר

סיימתי לימודי רפואת שיניים בירושלים ב- 2007. חבר בסגל ההדרכה באוניברסיטה במשך 3 שנים. טיפולי שיניים כלליים ומשקמים. מטפל בעזרת היפנוזה. "לנצח את הפחד - ביחד"