טיפולי חניכיים

ד”ר אפרת מעין חפץ, סיימה את לימודיה האקדמאים לתואר D.M.D בפקולטה לרפואת שיניים בהדסה עין-כרם בשנת 2007. מתמחה ברפואת חניכיים מאז שנת 2014 במחלקה לפריודונטיה בהדסה עין-כרם בירושלים. חברה באיגוד הישראלי והאירופאי לרפואת חניכיים ואוסאואינטגרציה. ד”ר אפרת מעין חפץ מבצעת מגוון טיפולי חניכיים ואבחון מחלות חניכיים, תוך מתן דגש על שיפור הרגלי ההיגיינה של המטופל, שמרנות ומניעה.

קצת על מחלת חניכיים

בבואנו לבחון את בריאות הפה אנו מסתכלים על בריאות השיניים, אך גם על בריאות החניכיים, אשר מחזיקות את השיניים במקומן. מתחת לרקמת החניכיים הוורודה שאנו רואים בפה מסתתרת עצם דחוסה בה עגונות השיניים היטב. עגינה זו בתוך העצם היא הנותנת לשיניים את חוזקן ויציבותן ומאפשרת לנו את התפקוד היומיומי.

כולנו מכירים את המונחים דלקת חניכיים או נסיגת/מחלת חניכיים – אבל מה זה בעצם אומר? דלקת חניכיים מופיעה, ובכן – אצל כולם. חיידקים המצטברים על החניכיים גורמים לאודם, מעט נפיחות, כאב קל ואולי אפילו דימום בצחצוח או במגע. כאשר לא מצחצחים את השיניים והחניכיים או מצחצחים באופן לקוי מופיעה דלקת חניכיים. שיפור בהרגלי הצחצוח מעלימים את הדלקת בתוך מספר ימים בדרך-כלל עם סילוק החיידקים וריפוי הדלקת.

בניגוד לדלקת חניכיים, בנסיגת חניכיים/מחלת חניכיים ישנה פגיעה בלתי הפיכה בעצם המעגנת את השיניים! כאשר העצם הדחוסה המקבעת את השיניים נהרסת והחניכיים מתחילות לסגת ממקומן הנכון, השיניים מאבדות מיציבותן. הנזק המצטבר יכול להביא לאובדן השיניים גם אם הן עצמן תקינות.

מה גורם למחלת חניכיים?

טיפולי חניכיים

טיפול חניכיים. שומרים על השיניים

ובכן, כמו בדלקת חניכיים – חיידקים! מחלת חניכיים היא בראש ובראשונה מחלה חיידקית, ולכן חשוב מאד לשמור על נקיון הפה באופן יומיומי על-ידי צחצוח יעיל והתאמת אביזרי עזר לניקוי, לצד הסרת אבנית מקיפה אצל השיננית או הרופא, בהתאם לחומרת המחלה.

בניגוד לדלקת חניכיים, מחלת חניכיים אינה הפיכה משום שהגוף לא יודע לתקן את הנזק שנוצר. קיימים גורמים נוספים שעלולים לתרום להרס רקמת החניכיים כמו עישון, גנטיקה, סוכרת ומחלות נוספות, אך חשוב להבין שבסיס המחלה הוא זיהומי-חיידקי ולהתייחס לכך בהתאם.

אז איך יודעים אם יש צורך לעבור טיפולי חניכיים?

הבעיה העיקרית במחלת חניכיים, היא שלרוב – המחלה אינה כואבת! הנזק שנגרם לחניכיים הינו איטי ומתמשך ולא תמיד אנו יודעים על קיומו עד שלב מאוחר מדי, בו מופיעים כאבים או אי נוחות, רגישות שיניים לקור, תזוזת שיניים ועוד. כדי לזהות את קיומה של מחלת חניכיים יש לבצע אצל רופא השיניים בדיקה תקופתית. כל רופא שיניים יודע לאבחן מחלת חניכיים לפי בדיקה קלינית וצילומי רנטגן. במידה ורופא השיניים אבחן מחלת חניכיים, הוא יפנה את המטופל לפריודונט – מומחה חניכיים.

מומחה חניכיים הינו רופא שיניים שבנוסף ללימודי רפואת השיניים הרגילים התמחה ארבע שנים נוספות במסגרת טיפולי חניכיים ואבחנת מחלות חניכיים באופן פרטני. רופא החניכיים עורך בדיקת חניכיים מקיפה אשר מטרתה להעריך את חומרת מחלת החניכיים, לבצע מיפוי מלא של הפה ובהתאם לממצאים לבנות תוכנית טיפול פרטנית לכל מטופל.

השלב הראשון של כל טיפולי החניכיים הוא שלב ההכנה הראשונית. מטרת שלב זה היא לטפל בכל מוקדי הזיהום בפה, מתוך תפיסה כי בריאות החניכיים והשיניים קשורות זו לזו קשר הדוק, וחייבים לטפל בשתיהן במקביל. בשלב זה מבצעים שחזורים (סתימות), טיפולי שורש ועקירות לצד טיפול חניכיים, הכולל ניקוי עמוק של השיניים והחניכיים. לאחר שלב ההכנה הראשונית, מבצעים הערכה מחודשת ולעיתים קיים צורך בביצוע ניתוחים נוספים, שמטרתם לטפל במחלת החניכיים – טיפול במוקדי הזיהום וניתוחים לשיקום העצם שנספגה.

זכרו – פה בריא הוא פה שבו גם החניכיים וגם השיניים בריאות! מטרת טיפולי חניכיים לצד הטיפול בשיניים היא בסופו של דבר להביא את המטופל למודעות נכונה להיגיינה, ולאפשר לו לנקות היטב את השיניים ולעצור את התקדמות מחלת החניכיים.

מעוניינים לקבוע תור לבדיקת השיניים וביצוע טיפול לחניכיים? התקשרו עכשיו לד”ר איתי לייסר, רופא שיניים בחולון, בטלפון: 03-6703100

קראו עוד: שיננית בחולון
קראו עוד: רפואת שיניים דחופה